Helppo ja nopea mustikkapiiras


Hei vaan!

Silläkin uhalla, ettei tämä seuraavaksi jakamani mustikkapiiraan ohje eroa juuri mitenkään niistä triljoonasta torttuohjeesta, joita netistä jo löytyy, tahdoin työntää lusikkani soppaan ja jakaa tänne omani. Ihan vaan koska tuli niin hyvää. Ja koska tahdoin tulla kertomaan, että mustikat on omin kätösin poimittu. Ja ehkä halusin myös esitellä uusia kakkulautasiani. 

Vaikka juuri pari lausetta takaperin mainostin ohjetta omanani, ei se sitä kyllä itse asiassa ole, jos ihan rehellisiä ollaan. Oon joskus napannut sen jostain ja kirjoittanut muina mummoina paperilapulle – ei siis mitään muistikuvaa, ketä on alkuperäisestä ohjeesta kiittäminen. Jos satut tätä lukemaan ja tunnistat reseptisi, nöyrimmät kiitokseni.

Sooloilin reseptissä sen verran, että lisäsin taikinaan vielä kardemummaa ja korvasin maidon kermaviilillä (mulla ei ollut maitoa ja mun oli aluksi tarkoitus käyttää kermaviili täytteeseen). Alkuperäisessä ohjeessa oli käytetty myös mantelijauhetta, mutta olin jostain syystä kirjoittanut sen sulkeisiin eli oon pärjännyt ehkä ilmankin? :-D Toki lisäisin vaan enemmän kaurahiutaleita tai vehnäjauhoja, jos mantelijauheen skippaa. Mulla nyt sattui kuivakaapin perillä olemaan, niin laitoin ehkä reilun desin. 


Mustikkapiirakka 

5 dl mustikoita
150 g voita
1,5 dl sokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria
2 dl kaurahiutaleita
2 dl mantelijauhetta
2 dl vehnäjauhoja
(kardemummaa)
1 muna
1 dl maitoa

Sekoita sula voi, kaurahiutaleet ja muut kuivat aineet keskenään. Ota noin kolmasosa seoksesta sivuun. Sekoita loppuun taikinaan muna ja maito. Painele seos voideltuun piirakkavuokaan, ripottele päälle mustikat ja murustele sivuun ottamasi taikina mustikoiden päälle. Paista 200 asteessa noin 20–25 minuuttia. Tarjoile piiras esimerkiksi vaniljakastikkeen tai -jäätelön kera. <3


Kommentit

Lähetä kommentti