Postikortti Riiasta


Terkkuja Riiasta! 

Tuntuu vähän huijaamiselta kirjoittaa blogin toinen postaus ulkomailta, mutta täällä mää nyt satun kevään viettämään. Hain viime syksynä opetusharjoittelijan paikkaa Latvian yliopistosta ja ilokseni sitten sainkin paikan. Mainittakoon, että mähän en oo koskaan haaveillut opettajan ammatista enkä näin kolmen ja puolen vuoden opintojen jälkeen oikeastaan vieläkään tiedä, missä haluaisin valmistumisen jälkeen työskennellä. Oon alusta asti suhtautunut niin, että kaikki vielä selviää aikanaan ja sillä välin menen sinne, minne opinnot ja oma mielenkiinto kuljettaa. Nyt ne on kuljettaneet Riikaan, ja pari vuotta sitten Venäjälle. 

Vaikken haaveile opettajan ammatista, oon silti hurjan innoissani tästä kokemuksesta. Parhaassa tapauksessa harkka tarjoaa urahaaveita ja -suunnitelmia ja huonoimmassakin tapauksessa vain saan varmistuksen, ettei opettaminen oo se mun juttu. Tiedän jo nyt, että kevät tulee joka tapauksessa tarjoamaan ideoita ja inspiraatiota tulevaisuudelle. Bonuksena saan viettää pari kuukautta Riiassa, joka on ehkä mun suosikkikaupunkeja Euroopassa. En malta odottaa, että pääsen jakamaan tänne parhaita paloja Riiasta! Jaksan joka reissulla rakastua kaupungin arkkitehtuuriin uudestaan. 

Vaikka tasaisin väliajoin kyseenalaistan tän alavalinnan, on kuitenkin ollut hienoa huomata, mistä kaikkialta suomea opiskelemalla voi itsensä löytää. Valmistun keväällä vihdoin kandiksi enkä rehellisesti sanottuna tiedä yhtään, missä oon ensi syksynä. Helpoin ois jatkaa opinnot loppuun Oulussa, mutta en oo täysin sulkenut pois sitäkään vaihtoehtoa, että tekisin maisterin jossain toisessa kaupungissa. Ajatus vaihtoon lähtemisestä on pitkän tauon jälkeen alkanut myös kiehtoa tai jos ihan hulluksi heittäytyisin, pitäisin vaan välivuoden ja lähtisin reissun päälle (sponsoria etsitään). Kaikki on auki enkä ihan tiedä, tekeekö se mut enemmän levolliseksi vai levottomaksi. 

Ehkä 25-vuotiaana pitäisi olla jo jotain pitkän tähtäimen suunnitelmia, mutta ei mulla oo. Just nyt oon tyytyväinen tähän hetkeen.

Kommentit

Lähetä kommentti

  1. Puutarhakadun pimatsu12. helmikuuta 2024 klo 21.56

    Hei Heli, voin lämmöllä suositella Turkua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Puutarhakadun pimatsu, taidan toistaiseksi viihtyä Oulussa!

      Poista