Hei vaan, ja hyvää juhannusta!
Muistatteko vielä viimekesäisen reppureissuni? Joo just sen, jossa hikoilin muutaman viikon ennen kuin palasin etuajassa kotiin. Tunnelmia siltä reissulta löytyy useammankin postauksen verran matkat-tunnisteen alta.
Näin sopivasti tämän kyseisen reissun vuosipäivän aikoihin ajattelin julkaista tämän viime kesästä asti luonnoksissa lojuneen postauksen, joka käsittelee mulle ah niin ra(s)kasta aihetta kuin pakkaaminen. Siispä jos siellä on joku, joka miettii, riittääkö halpalentoyhtiöiden pienin käsimatkatavara yhtään mihinkään vai kannattaako maksaa extraa lisälaukusta, jatkahan lukemista!
Ryanairin ja Wizzairin kaltaisilla halpalentoyhtiöillä halvimpaan lipputyyppiin kuuluu ainoastaan pieni käsimatkatavara, jonka on mahduttava edessä olevan istuimen alle (tosin tähän tulee ensi vuonna muutos, kun lentolipun hintaan on lipputyypistä riippumatta sisällyttävä aina henkilökohtaisen tavaran lisäksi ihan kunnon käsimatkatavara). Oon itsekin aiemmin kauhistellut, miten kaiken tarpeellisen muka saisi mahtumaan about Kånkenin kokoiseen pikkureppuun, mutta tällä kertaa päätin tarttua haasteeseen ja matkustaa kaikista kevyimmillä kantamuksilla. (Ja no ehkä sanomattakin selvää, että halusin säästää enkä tahtonut maksaa ylimääräistä matkatavaroista.)
Mähän oon oikea minimalisti (mikäli tarve vaatii) ja matkustan matkan pituudesta riippumatta lähes poikkeuksetta pelkillä käsimatkatavaroilla, joten pakkaamisesta on vuosien aikana kertynyt ihan kiitettävästi kokemusta. Viime kesän reissuun pientä lisämaustetta toi se, että tavaroiden oli tosiaan mahduttava 40 x 30 x 20 cm reppuun.
Olin hyvin itsevarmana alkamassa pakkaamaan, mutta voin kertoa, että meinasi alahuuli alkaa väpättää, kun oli aika alkaa lyömään tavaroita kassiin. Oon aika järjestelmällinen pakkaaja ja suhteellisen paljon matkustaneena tiedän jo, mitä tarvitsen ja millä määrällä pärjään, mutta silti – reppu näytti ihan mahdottoman pieneltä tavaramäärään nähden.
Onneksi lähdin matkaan kesällä, mikä helpotti pakkaamista huomattavasti. Joitain pieniä karsintoja jouduin lopulta tekemään, mutta loppujen lopuksi sain kaiken kuitenkin aika mukavasti mahtumaan reppuuni. Mutta nyt pidemmittä lätinöittä itse aiheeseen – mitä mahtui reppuun kahden ja puolen viikon matkalle?
- Lenkkarit
- Sandaalit
- Siistimmät remmisandaalit
- 2 x shortsit (bikerit ja collegeshortsit)
- 2 x hame
- 2 x toppi
- 3 x t-paita
- Rento kauluspaita – Rennolla meinaan sellaista väljää, kevyttä ja mukavaa paitaa, jota voi käyttää yläosana tai tarvittaessa vähän kuin takkina.
- Mekko
- 10 x pikkarit – Myönnän, että oon just se, joka pakkaa kahden yön reissuun kahdeksat pikkarit.
- 2 x rintsikat
- 4 x sukat
- Bikinit – En lopulta uinut kertaakaan (paitsi omassa hiessäni), mutta yläosasta sain kolmannet rintsikat.
- Collegepaita
- Yöpaita
- Kangaskassi
- Pyyhe
- Hammasharja & -tahna
- Deodorantti
- Shampoo
- Hiuksiin jätettävä hoitoaine
- Suihkugeeli
- Piilolinssejä, piilarinesteet & -kotelo
- Silmälasit & silmälasikotelo
- Aurinkovoide kasvoille ja vartalolle (yksi yhteinen aurinkorasva kasvoille ja vartalolle olisi myös riittänyt, mutta tässä aloin diivailemaan)
- Meikkivoide, puuteri & huulipuna
- Pumpulipuikkoja
- Kuukuppi
- Pinnejä, ponnareita
- Laastaria
- Sakset
- Pinsetit
- Kampa
- Minisuoristin
- Läppäri + laturi
- Puhelin + laturi
- Kuulokkeet
- Passi
- Vähän käteistä
- Pankkikortti, Eurooppalainen sairaanhoitokortti
- Aurinkolasit
Olin reissussa lopulta siis kaksi ja puoli viikkoa, mutta väittäisin, että tällä määrällä olisi selvinnyt kuukaudenkin (mikäli siis sää pysyisi koko ajan suunnilleen samanlaisena). Tietysti se olisi tarkoittanut enemmän pyykinpesua ja ehkä joitain täydennyksiä kosmetiikkapuolelle, mutta yllättävän vähällä sitä loppujen lopuksi tulee toimeen – joku saisi varmasti tästäkin listasta karsittua vielä jotain pois. Mullakin esimerkiksi läppäri on todella harvoin reissussa mukana ja nytkin halusin ottaa sen vain siksi, että voisin päivittää blogia reaaliajassa, mutta pelkästään sen jättämällä reppuun olisi vapautunut kivasti tilaa.
Vaatteita yritin valita sen perusteella, että niitä voisi yhdistellä keskenään mahdollisimman monipuolisesti. Jos reppuun olisi mahtunut, olisin pakannut vielä yhden ala- ja yläosan tai toisen mekon, mutta näilläkin pärjäsi aivan hyvin. Kuljen muutenkin aina samoissa vaatteissa niin ei haittaa, vaikkei viikon jokaiselle päivälle olisikaan eri asua. :-D Hostelleissa on yleensä aina pyykinpesumahdollisuus, joten mielestäni on muutenkin turhaa pakata joka päivälle eri asua. Samoin sukkia ja alusvaatteita voi pyykätä eli ei kannata pakata kymmeniä sukkia ja pikkareita pidemmällekään reissulle.
Yritin pakata mahdollisimman kevyitä ja vähän tilaa vieviä vaatteita, joten farkkushortsit ja muut enemmän tilaa vievät vaatteet jätin pois. Onneksi säät suosivat ja koko ajan oli vähintään se +30 astetta lämmintä, niin pitkät housut ja muut paksummat vaatteet pystyin jättämään surutta pois. Matkustusvaatteiksi valitsin aina raskaimmat eli collegeshortsit, t-paidan ja lenkkarit, jotka olen lihavoinut tuossa pakkauslistassakin. Collegepaita oli usein vyötärölle solmittuna eikä sillekään ollut oikeastaan tarvetta muualla kuin Suomen ja Ruotsin +15 asteessa, heh.
Kun matkustaa pienellä tavaramäärällä, kannattaa seurailla säätiedotteita ennen matkan alkua. Kesällä on ehdottomasti helpompi pakata, kun paksut takit ja suuret neuleet voi suosiolla jättää pois, ja muakin säät suosivat viime kesänä siinä mielessä, että takille tai pitkille housuille ei tullut missään kohteessa tarvetta. Jos olisi ollut viileämpää tai sateista, olisin pakannut yhdet pitkät housut ja ehkä toisen pitkähihaisen. Summa summarum: olin kuitenkin hyvin tyytyväinen tuohon tavaramäärään enkä jäänyt mitään akuuttia kaipailemaan. :-)
Muita vinkkejä pienillä matkatavaroilla matkustamiseen
● Yritä pakata sellaista, mitä voit heittää pois. Tähän alkuun heti tällainen ekovinkki. :-D No ei vaan, kannattaa pakata sellaista, mistä voi karsia, jos haluaa paluumatkalle tehdä tilaa vaikka tuliaisille. Varmoja valintoja ovat esimerkiksi kulahtaneet alusvaatteet, puolityhjät kosmetiikkaputelit tai parhaat päivänsä nähnyt yöpaita, josta oot muutenkin suunnitellut luopuvasi. Pidä myös määrät maltillisina: kun tilaa on rajallisesti, et tarvitse viikonloppureissulle täysikokoista shampoopulloa (etkä välttämättä edes hoitoainetta).
● Käytä pakkauspusseja tai -kuutioita pitämään tavarat järjestyksessä. Suljettavat minigrippussit ajavat myös asian.
● Pakkaa kevyitä ja pieneen tilaan meneviä vaatteita. Kannattaa myös suosia vaatteita, jotka eivät rypisty. Raskaimmat kengät ja takit kannattaa pukea päälle aina matkustaessa.
● Pakkaa vain vaatteita, joita oikeasti käytät. Jätä pois kaikki ehkä saatan tarvita tai käyttää -vaatteet, koska been there done that ja voin kertoa, että et tule käyttämään. Pakkaa siis sellaisia luottovaatteita, joita käytät muutenkin mieluummin kuin että kehittäisit itselleni uuden reissuidentiteetin ja vaihtaisit yhtäkkiä tennarit korkkareihin. Asuja kannattaa myös suunnitella etukäteen ja pakata helposti keskenään yhdisteltävissä olevia vaatteita.
● Hotellit ja yllättävän monet hostellitkin tarjoavat ilmaiset pyyhkeet. Jos kuitenkin pakkaat oman pyyhkeen, suosi matkapyyhkeitä, jotka vievät vähän tilaa ja kuivuvat nopeasti.
● Hyvät kengät. Tätä ei voi korostaa liikaa. Vaikka tekisi miten mieli pakata ne uudet päheät kengät, älä tee sitä. Saatan puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä (nimim. viikko tuliterillä tennareilla Berliinissä oli tuskaa).
● Matkamuistoksi postikortteja, magneetti tai jotain muuta vähän tilaa vievää. <3
--
Kuvituskuvat on napattu tältä aamulta, mutta onneksi mun vaatekaappi on säilynyt suht samanlaisena, joten sain kuvat lavastettua hahah. Sen verran laiska olin, etten jaksanut kaikkea tilpehööriä kaivella muutamaa kuvaa varten, mutta kuvitelkaa noihin meikkipussukoihin kaikki pumpulipuikot ja hammasharjat ynnä muut!
Mulla ei myöskään ollut kaikkea nestemäistä matkakokoisena, joten aivan noin iloisen tyhjä tuo litran minigrippussi ei vuosi sitten ollut. Laiskuus iski myös siinä kohtaa, kun olisi pitänyt pakata tavarat reppuun, mutta uskokaa kun sanon, että kyllä ne sinne mahtuu!! Ja tuostahan itse asiassa puuttuu vielä pari vaatetta, kun en niitä tähän hätään löytänyt tai olen niistä jo luopunut.
Tykkäättekö matkustaa käsimatkatavaroilla vai onko ruumalaukku must?
<3 Heli




En vieläkään ymmärrä, miten oot saanut tuon kaiken ja koneen mahtumaan pieneen reppuun??
VastaaPoista